Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tunig

2009.03.13

Babetta gyújtás Simsonhoz

Májer Gábor 2009.03.13

 

 

Avagy mit tegyünk, ha kevés pénzből szeretnénk egy jól működő gyújtást összehozni, ami nem repül szét sokezres fordulaton sem.

Kezdetnek leszögezném, hogy a babetta gyújtás mint olyan elég tág fogalom. Nézzük, mit is értünk alatta.

1. Van az a tipikus eset, hogy fogod a lendkereket, meg a gyári babetta elektronikát, trafót, alaplapot tekercsestül, és felekecsülöd az egészet a motorra. Az esetek többségében ez nem fog megfelelően működni, legalábbis a fórumos hozzászólások alapján.
(Sanya: nekem ment pár hónapig)

2. Javítani lehet a helyzeten, ha beszerzel egy egybetrafós F.A.GY. gyújtóelektronikát. (Sanya: ez csak az újfajta kétvezetékes alaplappal működik) Többeknek jó tapasztalata van vele kapcsolatban. Ez azonban a gyenge gerjesztő tekercsen nem segít. Általános probléma, hogy a rázkódás, illetve a hőhatás miatt ez a kiválóan kivitelezett tekercs egyszerűen fogja magát, és úgy dönt, hogy ő most zárlatos lesz. (Krisz: nekem megszakadni szokott) Természetesen ívesen lehet javítani, azonban az után gyártott gerjesztő tekercsek minősége is hagy némi kívánnivalót maga után. Néhány trükkel meg lehet hosszabbítani az élettartamát, de végleges megoldásnak egyik sem jó.
(Sanya: pillanatragasztóval lehet átitatni, vagy gumit a tekercs alá rakni(epj))

3. A következő variáció, mikor a gyári elektronikát lecseréled, egyedileg készítettre. Valamint a trafót is kicseréled, mondjuk egy gyári Simson tirisztoros trafóra. (Sanya: inkább valami modern robogó trafóra (ami egyvezetékes)) Egyeseknek bejött, de másoknak nem. Itt még bejöhet a gerjesztő tekercs gyengélkedése is a képbe.

4. Következő lépésként új elektronika, új trafó, új gerjesztő. Én ezt csináltam, nekem bejött, és ezt is fogom elmesélni.

5. Az utolsó lépés lehet az, hogy a lendkeréken kívül mindent kicserél az ember. Jeladónak mondjuk HALL-t tesz be, elektronikának pedig valami jó kis akksis gyújtóelektronikát. (Pl. Samara gyújtómodult, többeknek ez vált be.)(Sanya: minek a simsonra 4hengeres autógyujtás ahol a szikraköz 1mm???)




Mikor én kezdtem el elindulni a tuning göröngyös lejtőjén, már tudtam, hogy kell egy olyan gyújtás, ami bírja a fordulatot. De mit tegyen a kollégista, ha nincs pénze VAPE-t, vagy egyéb direkt versenygyújtást venni. Kérdezősködik. Több helyen, többektől.
Így sikerült eldönteni, hogy márpedig babetta gyújtásom lesz. De mivel nem akartam szívni vele túl nagyokat, ezért azt is eldöntöttem, hogy a lehetőségeimhez képest, a legjobbra készítem el.

Első lépésként egy jó barátomtól sikerült szerezzek egy átkúpolt lendkereket, meg egy közdarabot az alaplaphoz. Köszi Imo! :) (Sanya: a kúp ugyanaz gyárilag)
Ezzel el is érkeztünk a lendkerék problémájához. Mi is a baj vele? Az, hogy alumínium. Az egész, persze a mágnesek kivételével. Még a kúp is. Emiatt fordulhat elő az, hogy minden egyes felrakásnál és leszedésnél deformálódik a kúp. Ez ellen nem nagyon lehet mit tenni, esetleg csináltatni kell egy vas perselyt a kúphoz. (Sanya: nem kell levenni csak blokkhuzásnál és amúgy sem értem mi deformálodik...)
De nézzük csak, hogy is kellene átalakítani. Az átkúpolás menetét, valamint a főtengely és az anya helyének kialakítását már előttem leírták, meg is található az oldalon.

A kúpot nem is lenne muszáj átalakítani (Sanya: nem is szokták!!!), ugyanis a gyári kúp is megfelelő. Ilyenkor is meg kell nagyobbítani a furatot (10mm), valamint kell csinálni egy fészket az anyának. Az ékpályát (íves retesz hornyát :)) nem kell piszkálni, ugyanis nem használjuk. Az ék csak pizícionál, nem tart! (Sanya: azért nem számit, mert nem kell levenni állandóan mint a gyárit)
Ha ezzel megvagyunk, érdemes lenne kiegyensúlyoztatni a lendkereket. Ehhez el kell vinni egy olyan emberkéhez, aki flex, valamint fúrógépek forgórészének kiegyensúlyozásával foglalkozik. Ha sikerül meggyőzni, hogy ez a művelet nekünk, és neki is milyen jó lesz, akkor nyert ügyünk van. (Sajnos én nem találtam még ilyen embert...)

Szóval adott volt a lendkerekem, ami át lett kúpolva, a cikk szerint. (Sanya: wááá... megőrülök) Kell még egy közdarab az alaplapnak.

Kaptam ugyan egyet, de az túl magas volt, sajnos a jeladó mágnes nem fedte a jeladó vasmagját, így nem nagyon akart beindulni.

Kép  

 

 


 

 

A belső vonal a jeladó mágnes középvonala, a külső pedig a jeladó vasmagjának a középvonala. Jól látszódik az eltérés.

Kellett egy másik közdarab. (Krisz: ha túl magas át lehet alakítani...) Persze ehhez alumínium kellene, mert ennek a hőtágulása egyezik ugye a blokkéval, (Krisz: Ez nemtom miért számít...) valamint semmilyen vegyszerre nem érzékeny, mint a műanyagok általában. Az olcsó megoldás, ha szerzel egy IFA dugót, az pont kiadja a közdarab méreteit. Én vastelepen vettem alumíniumpogácsát, és abból csináltattam meg a közdarabot, az alábbi méretekkel. (Krisz: danamidból is jó nem kell,hogy aluból legyen)

Kép

 

Az átkúpolt lendkerekemhez ez passzolt a leginkább.

Megvan a lendkerék, a közdarab.
Jöhet az alaplap. Be kell szerezni egy gyári, sárga vezetékes alaplapot. Valami ilyesmit: Kép

 

Alaplap

Ezt Vaterán lőttem, kemény 500Ft volt. :) Tartaléknak jó lesz...
(Sanya: az u.gy. 2700Ft volt 2006-ban és tökéletes, jobb mint a gyári...)
El is érkeztünk, a gerjesztő tekercs problémájához. A gyári gyenge is, és a kivitelezése sem megfelelő a mi céljainkra.
A vasmagkeresztmetszete egy vicc, nem hinném, hogy alkalmas lenne normális értékre feltölteni az elektronikában lévő kondenzátort. Érdekes módon azonban többeknek ezzel üzemel a gépük, mindenféle probléma nélkül.

Az egész gyújtás elve az, hogy a gerjesztő tekercsel 2-300V-ra feltöltünk egy energiatároló kondenzátort az elektronikában. Ezt a feltöltött kondenzátort pedig a tirisztor segítségével a trafón keresztül kisütjük. Így keletkezik a szikra. Minél nagyobb kapacitású a kondenzátor, annál nagyobb lesz a gyújtási energia, de a gerjesztő tekercset is jobban terheli. Valamint az energianövelés másik módja, hogy nagyobb feszültségre töltjük az azonos kapacitású kondenzátort. Lsd. lejjebb.
(Sanya: egy tekercs 100V-ig tud feltölteni egy kondit, ha kondi túl nagy lassabban töltődik, ergo nem töltődik fel teljesen)

Szóval mit is lehet tenni a gerjesztő tekercsel? Tekerjük át! De hogy, és milyenre? Kiváló kérdés.
A vasmag keresztmetszetének növelésével nagyobb gyújtóteljesítményt érhetünk el, de mint minden tekercses rendszernél itt is van egy fordulatszám tartomány, ahonnan csak csökkenni fog a teljesítmény. Ez egyfajta önszabályozás. Ugyanígy lehet játszani a menetszámmal is. Nagy menetszám esetén kis fordulaton is erős lesz a szikra, de nagyfordulaton gyengülhet valamelyest. Kis menetszám esetén rugdoshatjuk a gépet mégsem indul, csak tolásra, de nagy fordulaton optimális lesz. De mivel ezeket kiszámolni nem tudom, így besaccoltam. :)

Fogtam egy kisvasmagos világítótekercset. Szétbontottam, ügyelve a csévetest oldalfalaira. Gyárilag a csévetest sima papírból van, ami ráadásul még mozog is a vason. Ezt én is megtartottam, hogy minél több huzal férjen rá, de normálisan odarögzítettem a vasmaghoz ragasztó, és lakk segítségével. Erre a vasmagra tekertem a 0,17mm-es átmérőjű zománchuzalból 2432 menetet. Ennyi fért rá a magra. Fontos, hogy próbáljuk meg egymás mellé tekerni, a jobb helykihasználás miatt. A huzalt próbáljuk meg normálisan odaforrasztani a vasmaghoz.
(Sanya: A bolti tekercsnek pont az a baja hogy ez a forrasztás mindig letörik, szerintem érdemesebb volna ezt a végét is kivezetni persze valami szigetelt sodrott vezeték formájában)
A legfontosabb, hogy soronként lakkozni kell! Erre a célra jó lenne valami fasza tekercselőlakk, vagy mi, de mivel ilyet beszerezni nem egyszerű, ezért sima Plasztik 70 nevű lakkal kentem be. Ezt elektronikai szakboltokban ~1000Ft-ért az emberhez vágják. Nem kifejezetten tekercsekhez van, de megfelel a célra. Kis kupakba kell fújni belőle, és ecsettel bekenni bőven. Kis száradás után mehet a következő réteg huzal, majd megint lakk. Félúton nem árt egy nap szünet, hogy a lakk tudjon száradni.
Lakkozni azért kell, mert így akadályozzuk meg, hogy a huzal a rázkódástól dörzsölődjön egymáson. Emiatt csökken a menetzárlat esélye.
Ha készen vagyunk, akkor legalább 1 nap száradás. Utána az egészet pár rétegben még lefújtam, 2-3 órás száradási időt hagyva a rétegek között. Ezek után kb. 1 hetet száradt, mielőtt kipróbáltam volna.  

 



Jöhet az elektronika. Elég sokat kutakodtam, mire sikerült találnom egy egyszerű, de nagyszerű kapcsolást. Egy mex (Krisz: Hobbielektronika.hu fórum) nevezetű emberke segített rengeteget.
Előre leszögezném, hogy ez az elektronika nálam (egyedi gerjesztő, CDI trafó) bevált. Ki lett próbálva gyári gerjesztővel is, de már CDI trafóval, azzal is működött. Más körítéssel nem tudom hogyan viselkedik, de elvileg működnie kell.


Kép
Mex féle kapcsolás babihoz

A gerjesztő tekercsel töltjük az 1uF-os kondenzátort (Wima, MKS4 1uF/650V ez vált be!) egy feszültségértékre. Itt ez nem lehet több, mint amit a varisztor enged (400V). Ekkor E=1/2*U^2*C nagyságú energia tárolódik benne. Látható, hogy a gyújtási energia és a feszültség között négyzetes az összefüggés.
Amint a tirisztor nyit, a kondenzátorban tárolt energia a trafón keresztül kisül, és keletkezik egy szép, nagy, kövér szikra. Remélhetőleg a gyertyán, és nem máshol, ha esetleg túlzásba vinnénk a kondenzátor kapacitását, vagy a gerjesztő tekercs átalakítását. :)
(Sanya: átütésnél a feszültség túl nagy)
A varisztor eredetileg a gerjesztő tekercs védelmére van, negatív félperiódus esetén, mert ilyenkor nem terheli semmi a tekercset, könnyen megszaladhatna benne a feszültség, ami átütéshez vezetne. Szerencsére a pozitív félhullámnál is korlátozza a feszültséget.
(Sanya: láttam már pár CDI-t de mindben dióda volt a varrisztor helyett amiben az a jó, hogy nem korlátozza a feszt a pozitív periódusban csak a negatívban :))
Nagyjából ennyi, nézzük a megvalósítást:

Kép

A nyákrajz, és beültetési rajz alapján elkészíthető. A nyák vasaláshoz, illetve fotózáshoz készült. A kép mérete 43x43mm. Fizikailag így néz ki:

Kép

A nagyobb alkatrészeket érdemes melegragasztóval rögzíteni, a rázkódás miatt. Az XXX-el jelölt ellenálás értéke 10-100ohm lehet, próbálgatni kell. Nekem talán rövidzár van benne, nem emlékszem. :) A tirisztor 800V-os legyen!

A végére maradt a trafó. Na ez egy lényeges pont. Mivel CDI rendszerű a gyújtás, ezért nem alkalmas a sima mexakítós gyújtótrafó. Áttételben, és induktivitásban nem megfelelő, bár kétség kívül működik azzal is. Elvben, én nem próbáltam. (Sanya: Működik)
Jó megoldás lehet, a gyári tirisztoros Simson trafó. Vagy beszerzünk egy modernebb CDI trafót.
Én az utóbbit választottam. Bementem a boltba, és kértem egy CDI trafót, Futár Peti, meg megkérdezte, hogy elektronika nélkülit? Mondom igen. 3000Ft-al megkönnyebbültem, de szerintem megérte. :) Elég kicsi jószág, nem is nézné ki az ember, hogy jó lehet. De működik.


Kép Kép

A végére maradt a világítás problémaköre. Én nemes egyszerűséggel megoldottam. Fogtam 2 nagyvasmagos gyári világítótekercset, és sorba kötöttem. Ha nem lenne izzóőröm akkor a munkafordulatszám tartományban vígan lövöldözné ki az izzókat. De olyan 2-3 ezres fordulattól már teljes fénnyel világít a 12V/35W-os izzóm... Szóval nekem ez is bejött.
(Sanya: gyárilag is így vannak bekötve, van hogy mind a 3 sorban van)
(Sanya: Amúgy a nagyvasmagos: 22mm magas, a normál 12mm, a gerjesztő pedig 5mm, tényleg vicc :))

Felszerelésnél ügyeljünk arra, hogy mindegyik tekercsnél kb. azonos legyen a légrés. Ezt papíralátétekkel lehet belőni. Ha valamelyik vasmag hozzáér a lendkerékhez az probléma, később galibát okozhat, a felhevülő vasmag.
A lendkereket úgy rakjuk fel, hogy a jeladó kb. a bal felső sarokba essen, ahogy a fenti képen is van. Ekkor kell fednie egymást a jeladó vasmagja, és a jeladó mágnes.
(Sanya: gyújtáspontra kell állítani a főtengelyt, felrakni az alaplapot, úgy ahogy akarjuk, és aztán kell csak feltenni a lendkereket úgy, hogy egy vonalba essen a lendkeréken lévő bevágás és az alaplapon lévő jel)
A gyújtási időpontot ugyanúgy állítjuk be, mint a gyári tirisztoros gyújtásnál. Van két jelölés, az egyik az alaplapon, a másik a lendkeréken. Mikor a kettő fedi egymást, elméletileg akkor képződik a szikra. Gyakorlatilag a módosított elektronika, valamint a trafó miatt nem biztos, jobb ellenőrizni stroboszkóppal.

Végezetül csak annyit mondanék, hogy az egész móka nekem kijött kb 8000Ft-ból cakk pakk. Egyszer szívatott le, de az az én hibámból történt. A lendkereket eddig egyszer fölraktam, azóta fent van. A rendszer nem szabályoz le, üresben gond nélkül pörög mint a barom, terhelés alatt is jól viselkedik. Eddig ~1500km-ert tettem meg vele, nem mindig nagypapás tempóban... ;)

Sok sikert mindenkinek!
Májer Gábor




Kiegészítések :

Eredetileg a legrégebbi tranzimós babetta gyújtást raktam fel, amiről az elején szó esett, ez egy földkábel sarujának a lecsúszása miatt ment tönkre. Szétéget a gerjesztő és a jeladó is.
Ekkor vettem egy u.gy. alaplapot és építettem saját elektronikát.
Ezzel is ment egy darabig aztán a lendkerekem ment tönkre, szereztem egy valószínűleg későbbi szériásat mert ennek a kivitelezése sokkal szebb. 6000 ft
Több gerjesztő tekercsem ment tönkre régebben, ezeket olyan 900Ft körül lehet manapság kapni. Mostanában át szoktam itatni őket pillanat ragasztóval azóta egész jól bírják.
Igazából jó párszor szívtam e miatt az út szélén, de azt szem előtt kell tartani, hogy nekem mindig 2 tekercs van sorba és így elég ha az egyik elszáll, és megáll a motor.

Én az áttekercseléses mizéri helyett a tekercsek sorba kötését választottam, így a feszültség hirtelen elérte a hihetetlen 200V-ot ami még mindig siralmas, de jobb mint a 100V (nem értem a kolléga minek rak 600V-os kondit bele :) nekem a két tekercsen van 400-as)
Ezt a koncepciót az FAGY elektronika vígan bírja, per-pill azzal megy a motorom.
Többféle gerjesztő tekercset lehet kapni amik első ránézésre elég egyformák de valamelyiknél könnyebb leforrasztani a vezetéket a testről valamelyiknél nehezebb.



Sorbakötött tekercsek, újfajta lendkerék

A sorba kötésnek az a hátránya hogy nő a hibalehetőség, akármelyik tönkremegy megáll az egész, és emellett kevesebb világító tekercs fér el. Nekem a versenymotoron nincs ilyesmire szükségem. Úgy tervezem, hogy 3 gerjesztő lesz sorba és egy világítóról táplálom majd a (Hall-os, uC-s) elektronikát. A kis tekercsnek (gerjesztő) még az, az előnye, hogy kevésbé fogja meg, lassítja a lendkereket és így az egész motort (még egy kis plusz).

Amiért én előnyben részesítem ezt a gyújtást a simsonéval szemben az a különálló jeladója, ami így valamivel pontosabb, biztosabb, a sokkal kisebb lendtömegű forgórésze, valamint az hogy a simson lendkerekek nagy része el van görbülve, ferdülve.

Az elektronikáról:
A minél kevesebb veszteség érdekében gyors diódákat alkalmaztam (SF18) a megfelelő kondenzátor kapacitást pedig úgy kísérleteztem ki hogy több kondenzátort kötöttem párhuzamosan így kapacitásuk összeadódik, és ezeket kapcsolókkal láttam el.
Valahogy úgy volt hogy beraktam egy 1uF-osat fixre és mellé raktam egy 0,47-t meg egy 0,22-t egy-egy kapcsolóval. Nekem az 1uF-on volt a legjobb. (lehet lejjebb kéne keresgélni)


Kép
Áttervezett elektronika

Az ideális kapacitás két dologtól függ: a gerjesztő tekercstől, és a trafótól, így ezt csak kikísérletezni lehet. Túl nagy kapacitás esetén nem tud feltöltődni a kondi teljesen így magas fordulaton a motor ledadog (ahogy szokták mondani: leszabályoz :)), ha túl kicsi a kapacitás nehezen indul be.

Kicsit a szikráról:
Ez egy nehéz téma kevés róla az irodalom, én próbáltam keresni, de nem sok sikerrel. Pedig ez lenne a lényeg.
Annyira jutottam, hogy van egy valamekkora töltésünk a kondenzátorba, ezt kisütjük a gyújtótrafó primer tekercsén, ezen esik egy valamekkora feszültség valamennyi ideig. Időbe kerül amíg a kondenzátort teljesen kisütjük. Erről semmit nem találtam menyi legyen.
Aztán van a túloldal: a szekunder.
Itt is meg kell említeni az időtényezőt, de sajnos erről sem találtam semmit.
Csak azért gondolom hogy fontos mert különben nem lenne ellenállás a gyertyában vagy a pipában. Ugyanis ez lelassítja a szikrát, vagyis több ideig tart, de vékonyabb lesz.
Ezekkel még kísérletezni akarok.

Távlati terv:
Egyedi alaplap egyedi tekercsekkel, 8 mágneshez, 8 tekercs. Azaz két tekercs közé berakok egy harmadikat a lukba. Így egy remélhetőleg nagyon erős egyfázisú generátort kapok.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

purchase viagra 453 mg

(Jefferykikl, 2019.10.18 13:31)

<a href=http://viaviagra.info/>viagra</a> purchase viagra <a href=http://viaviagra.info/#>purchase viagra</a>

viagra 25mg 112 mg

(Deborahkihq, 2019.10.18 07:39)

<a href=http://viaviagra.info/>buy viagra 100 mg</a> purchase viagra <a href=http://viaviagra.info/#>buy viagra 100 mg</a>

online canadian pharmacy 164 mg

(Normankijl, 2019.10.18 01:58)

<a href=http://canadianonlinepharmacychs.info/>canada pharmacy online</a> cvs online pharmacy <a href=http://canadianonlinepharmacychs.info/#>cvs online pharmacy</a>

buy viagra 100 mg 183 mg

(Ceciliakitp, 2019.10.18 01:50)

<a href=http://viaviagra.info/>purchase viagra online no prescription</a> buy viagra medication <a href=http://viaviagra.info/#>buy viagra medication</a>

online mexico pharmacy 364 mg

(Danielkikd, 2019.10.17 19:03)

<a href=http://canadianspharmacy.info/>best online pharmacy</a> us online pharmacy <a href=http://canadianspharmacy.info/#>on line pharmacy</a>

costco online pharmacy 231 mg

(Alexanderkiqd, 2019.10.17 14:58)

<a href=http://canadianonlinepharmacychs.info/>online pharmacy school</a> pharmacy online <a href=http://canadianonlinepharmacychs.info/#>online pharmacy reviews</a>

online pharmacies 430 mg

(Alexakiiw, 2019.10.17 13:08)

<a href=http://canadianspharmacy.info/>online pharmacies in usa</a> uk pharmacy online <a href=http://canadianspharmacy.info/#>prescription drugs online without</a>

best online pharmacy 386 mg

(Sylviakiwj, 2019.10.17 07:25)

<a href=http://canadianspharmacy.info/>prescription drugs online without</a> online pharmacies <a href=http://canadianspharmacy.info/#>no prescription meds</a>

no prescription 117 mg

(Ariannakinn, 2019.10.17 01:37)

<a href=http://canadianspharmacy.info/>pharmacy online</a> online pharmacy uk <a href=http://canadianspharmacy.info/#>no prescription</a>

canadian pharmacy review 27 mg

(Blakekidw, 2019.10.16 23:49)

<a href=http://canadianonlinepharmacychs.info/>online pharmacy</a> cvs online pharmacy <a href=http://canadianonlinepharmacychs.info/#>canadian online pharmacy</a>

online pharmacies in usa 223 mg

(Florencekicf, 2019.10.16 15:58)

<a href=http://canadianonlinepharmacymlp.com/>prescription drugs online without</a> online pharmacy uk <a href=http://canadianonlinepharmacymlp.com/#>legitimate online pharmacies india</a>

onlinepharmacy 218 mg

(Jadakiey, 2019.10.16 10:53)

<a href=http://canadianonlinepharmacymlp.com/>uk pharmacy online</a> pharmacy online <a href=http://canadianonlinepharmacymlp.com/#>legitimate online pharmacies india</a>

online pharmacy uk 330 mg

(KatelynMpq, 2019.10.15 15:22)

<a href=http://onlinegenepharmacy.com/>online pharmacies in usa</a> onlinepharmacy <a href=http://onlinegenepharmacy.com/#>onlinepharmacy</a>

online pharmacies 441 mg

(NoahMly, 2019.10.15 08:57)

<a href=http://onlinegenepharmacy.com/>online pharmacy</a> rx canadian pharmacy <a href=http://onlinegenepharmacy.com/#>online pharmacies without prescription</a>

can u buy valtrex over the counter in canada 308 mg

(Edwardkiru, 2019.10.15 08:28)

<a href=http://valacyclovir-valtrex.com/>buy valtrex online in usa</a> can i buy valtrex in thailand <a href=http://valacyclovir-valtrex.com/#>buy cheap valtrex</a>

buy drugs online 461 mg

(DavidMfq, 2019.10.15 02:30)

<a href=http://onlinegenepharmacy.com/>on line pharmacy</a> online prescription free pharmacy <a href=http://onlinegenepharmacy.com/#>legal online pharmacy</a>

buy valtrex pills 193 mg

(Kyliekiqy, 2019.10.14 19:07)

<a href=http://valacyclovir-valtrex.com/>valtrex 500mg</a> buy valtrex medication <a href=http://valacyclovir-valtrex.com/#>buy valacyclovir no prescription</a>

buy valtrex no rx 158 mg

(Arianakiyk, 2019.10.14 08:06)

<a href=http://valacyclovir-valtrex.com/>valacyclovir</a> where buy valtrex <a href=http://valacyclovir-valtrex.com/#>valtrex online</a>

us online pharmacy 40 mg

(RoseMth, 2019.10.14 04:43)

<a href=http://onlinepharmacychs.info/>online pharmacies without prescription</a> no prescription <a href=http://onlinepharmacychs.info/#>safe online pharmacies in canada</a>

purchase valacyclovir 321 mg

(Jasonkitd, 2019.10.14 02:39)

<a href=http://valacyclovir-valtrex.com/>buy valtrex uk</a> buy valtrex no prescription <a href=http://valacyclovir-valtrex.com/#>buy valtrex</a>


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26

Következő »